1
Midden-/Bovenbouw
Om een betere sfeer in je klas te creëren en je leerlingen voor te bereiden op moeileijke situaties die ze tegen gaan komen is dit een goede les. Leerlingen leren een positieve mindset te creëren. Hoe kun je ook wat positiever tegenover een vervelende situatie staan? Het doel van deze les is; het laten nadenken over verschillende manieren hoe je op een vervelende situatie kan reageren. Hierbij werken ze met een pizzamodel.
Hoe ga je te werk?
Volg de stappen.
·
Maak groepjes van ongeveer 4 leerlingen.
·
Overleg met je groepje welke situatie je kiest
en geef dit door aan de juf.
·
Pak een vel papier.
·
Ga met je groepje zo veel mogelijk manieren
bedenken om positief te reageren op je situatie.
·
Schrijf deze op. Nummer deze ook.
·
Als je helemaal klaar bent en niets anders meer
kunt bedenken, pak je een gekleurd rondje. Dit is je pizza.
·
Deze ga je verdelen in het aantal positieve
reacties die je hebt bedacht. Dit zijn je pizzapunten.
·
Daarna schrijf je netjes in iedere pizzapunt 1
positieve manier om daarop te reageren.
·
Ben je klaar? Dan pak je een gekleurd vel. Hier
schrijf je de situatie netjes boven. Daaronder plak je de pizzapunten.
·
Je mag nu je pizza gaan versieren. Let wel op
dat de tekst goed zichtbaar is. Schrijf dit eventueel met zwarte stift op pen
over.
Situaties:
eEen leerling uit de klas heeft jouw werk met opruimen in de papierbak gegooid.
2Je bent als eerste af bij een spel.
3Een klasgenoot zegt geen dank je wel als jij een traktatie geeft.
4Je valt heel hard.
5Een klasgenoot zegt dat je lelijke kleren aan hebt.
6 Je bent een verslag aan het typen, ineens loopt alles vast en moet je opnieuw beginnen.
7Je tekening lijkt niet op een hond. Dit was wel de bedoeling.
8Je werkplan is niet af.
9Mijn vrienden hebben geen tijd om af te spreken.
1Je had afgesproken om met een klasgenoot te gaan spelen. Nu wil hij niet meer.
Bedenk zelf een situatie. Deze moet wel eerst goedgekeurd worden bij mij, voor je verder gaat.